Denna Veckans Kändis Är - Merly Streep


Ett vacker men gammalt kort på denna underbara och dramatiska skådespelare, Meryl är för mig fantastisk och har gjort många bra filmer som jag sett flera gånger om och om igen. Inte minst hennes senaste succé film/musikal som hon medverkade i Mamma Mia med huvudrollen som Donna Sheridan. Där hon spelar en fantastisk karaktär som en ensamstående mamma som driver ett hotell i grekland på den magiska kärleksön Kalokairi (Skopelos).

Födelsenamn: Mary Louise Streep
Smeknamn: Meryl
Ålder: 60 år
Född: 22 juni 1949,
Civilstånd: Gift med Don Gummer
Känd för: Streep anses vara en av vår tids största skådespelerska. Har vunnit 2 Oscarstatyetter för Sophie's Choice och Kramer vs. Kramer men har varit nominerad hela 14 gånger (vilket också är rekordet). Utbildades på Yale och Vassar College. Gift med Don Gummer sedan 1978, de har fyra barn tillsammans.
Yrke: Skådespelerska
Dejtat: Don Gummer
Stjärntecken: Kräfta

Visste ni detta om Meryl Streep?
1. Hon har belönats ett stort antal gånger under sin skådespelarkarriär. Bland annat har hon varit Oscarsnominerad 16 gånger och vunnit två gånger för rollerna i Kramer mot Kramer och Sophies val. Hon har vunnit Emmy två gånger och nominerats för Golden Globe Award 22 gånger och vunnit sex statyetter. Hon har en akademisk examen från Yale University.
2. Hon stöder absolut inte skönhetsingrepp. Här säger hon till expressen
"Jag har en känsla för dialekter, jag kan höra om någon har minsta lilla brytning. På samma sätt är jag med ansikten, jag kan se den lilla delen som absolut inte rör på sig. Och då kan jag inte sluta stirra, vilket förstås är raka motsatsen till syftet med operationen"
3. Hon har två döttrar, Grace and Mamie som fått efternamnet Gummer efter deras far.

Ovan är en bild på hennes två döttrar,
Grace är till vänster och Mami till höger och är de inte lika sin mor?
Grace är nästan en kompia :)



Och som vanligt brukar jag länka till mina kändisar filmografi i ett urval, och det hittar ni här nedan som en lista :)Nu får ni komma igång och komentera vad ni tycker, vill ni veta något eller undrar något eller kanske har ett önskemål om en skådespelare som just nu är det jag jobbar med. Jag kör varannan tjej och kille, så nästa skådespelare ska bli en man, förslag? Vad tycker ni lär ni något ut ur av min kändis sökning här på bloggen? Jag är jätte nyfiken om vilka som läser eftersom att statistiken är så hög, Kom igen MER komentarer!
KOMENTERA MERA!

Dagens fråga: Har ni sett någon utav följande filmer?
Om nej
: kommer du se någon av dessa som jag tipsat?
Om ja: Vilka och vad tyckte du?

2010 – The Ice at the bottom of the World
2009 – It's Complicated
2009 – Den fantastiska räven (röst)
2009 – Julie & Julia
2008 – Tvivel
2008 – Mamma Mia!
2007 – Lejon och lamm
2007 – Utlämnad
2007 – Evening
2007 – Dark Matter
2006 – Myrmobbaren (röst)
2006 – Djävulen bär Prada
2006 – A Praire Home Companion
2005 – Nära & Kära
2004 – Lemony Snickets berättelse om syskonen Baudelaires olycksaliga liv
2004 – The Manchurian Candidate
2003 – Angels in America (TV-serie)
2003 – Fäst vid dig
2002 – Timmarna
2002 – Adaptation.
2001 – A.I. - Artificiell Intelligens (röst)
1999 – Music of the Heart
1998 – One True Thing
1998 – Dans under höstmånen
1997 – Marvins room
1996 – Rädda min son (TV-film) (First do no harm a true story)
1996 – Marvins döttrar
1996 – Before and After
1995 – Broarna i Madison County
1994 - Simpsons, avsnitt Bart's Girlfriend (gäströst i TV-serie)
1994 – River Wild
1993 – Andarnas hus
1992 – Döden klär henne
1991 – Himlen tur eller retur?
1990 – Vykort från drömfabriken
1989 – En hon-djävuls liv och lustar
1988 – Ett skrik i mörkret
1987 – Järngräs Oscarnominering #7
1986 – I lust och nöd
1985 – Mitt Afrika Golden Globe-nominering #6/Oscarnominering #6
1985 – Till varje pris
1984 – Falling in Love
1983 – Silkwood
1982 – Tyst som natten
1982 – Sophies val
1981 – Den franske löjtnantens kvinna
1979 – Kramer mot Kramer
1979 – Maktspelet
1979 – Manhattan
1978 – Deer Hunter
1978 – Förintelsen (TV-serie)
1977 – Julia

Glöm inte att lämna en komentar :) TACK!


Kommentarer
Postat av: Anonym

Låter skit bra tycker jag, kunde inte göra det bättre själv :) Lyckas du bra med,. Min favorit film om henne är Mamma Mia och Djävulen bar Prada. :)

2010-03-15 @ 23:58:06
URL: http://miichajohansson.blogg.se/
Postat av: DVK

Åh tack så jätte mycket :) Känns mycket roligare när man får lite pepp!

2010-03-15 @ 23:59:51
URL: http://dennaveckanskandis.blogg.se/
Postat av: Cindii

sv: Tack så mycket! :)

2010-03-16 @ 00:02:12
URL: http://cindiii.blogg.se/
Postat av: Sofie

Jätte bra inlägg, läste alla dina inlägg och tycker att du börjar komma igång med skrivandet som leder till en bra text med både egna åsikter och fakta! BRA JOBBAT! Fortsätt skriva lite oftare är mitt tips :)

2010-03-16 @ 00:03:16
Postat av: Anonym

hehe det gör inget jag brukar göra det med :)

Nu ska jag sova så lycka till med allt du gör :)

2010-03-16 @ 00:07:07
URL: http://miichajohansson.blogg.se/
Postat av: Hanna

Sjukt bra skådespelare, ÄLSKAR HENNE!

håller med ovanstående jävulen bär prada, mamma mia samt "its complicated" SJUKT BRA FILM, såg den på premiären :)

2010-03-16 @ 00:16:28

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0